Jak działa tarcza hamulcowa w aucie?

Tarcze hamulcowe to nieduże elementy eksploatacyjne znajdujące się w każdym samochodzie. Mają one kształt metalowego dysku, który charakteryzuje się tym, że wewnętrzna jego część jest uwypuklona. Tarcze są wytwarzane ze stopów metali na specjalistycznych maszynach, ponieważ muszą znosić ogromne obciążenia i być wyjątkowo odporne na ścieranie, by zachować długą żywotność.

Skomplikowana maszyneria

Tarcze hamulcowe, stosowane w standardowych samochodach osobowych średniej klasy, montuje się przede wszystkim na piaście koła. Wirują one wraz z nim w trakcie jazdy. Nieruchomy zacisk instaluje się z użyciem specjalnego jarzma do zwrotnicy koła – ma on jedno zasadnicze zadanie, a mianowicie utrzymywać we właściwej pozycji klocki hamulcowe. Pierwszy z tych elementów jest umieszczony od strony podwozia, drugi natomiast zawsze od strony zewnętrznej. Co istotne, oba nigdy nie dotykają tarczy hamulcowej w trakcie pracy.

W sytuacji, gdy osoba prowadząca pojazd naciśnie pedał hamulca, pompa zaczyna pracować i tłoczyć płyn hamulcowy, który z kolei wypycha tłoczek znajdujący się we wspomnianym zacisku. Ów tłoczek dociska do tarczy klocki hamulcowe. Następnie okładziny cierne każdego z nich trą o zewnętrzną warstwę tarczy z obu stron (biorąc ją w specyficzne kleszcze), co skutkuje zniwelowaniem prędkości albo wręcz zatrzymaniem auta – zależnie od siły nacisku stopy na pedał.

Warto podkreślić, że tarcza hamulcowa powinna być co jakiś czas sprawdzana i wymienia w razie awarii lub uszkodzenia. Jeśli chodzi o tarcze, klocki i inne tego typu części samochodowe Olsztyn jest miastem, gdzie funkcjonuje kilka specjalistycznych sklepów motoryzacyjnych, w których można je bez problemu kupić

Getparts współpracował przy tworzeniu artykułu.

Zostaw komentarz

dwa × cztery =