Regularne przeglądy samochodu mają poprawić bezpieczeństwo na drogach oraz wyeliminować z ruchu kołowego pojazdy niesprawne technicznie, stanowiące zagrożenie. W ostatnim czasie przeglądy rejestracyjne w Polsce przeprowadzane są według nowych, bardziej rygorystycznych procedur. Diagnosta podczas przeglądu ma m.in. obowiązek sprawdzić sprawność działania oświetlenia zewnętrznego każdego samochodu. Auto powinno mieć więc świecące żarówki w przednich reflektorach i tylnych lampach, a także w kierunkowskazach.
Podczas przeglądu diagnosta weryfikuje także, czy reflektory samochodowe są prawidłowo ustawione, a razie potrzeby dokonuje korekty ich ustawienia. W czasie wykonywania oględzin nadwozia, weryfikacji poddawany jest także stan ogumienia. Jeżeli pojazd ma widoczne i duże ogniska rdzy, zwłaszcza w newralgicznych miejscach, jego właściciel może zostać zobowiązany do wykonania stosownych napraw i ponowne zgłoszenie się do stacji diagnostycznej.
Jeżeli zaś będzie konieczna wymiana jakichś części, można je nabyć tutaj: https://asczesci.pl/.
Po weryfikacji wizualnej diagnosta przystępuje do sprawdzania stanu technicznego auta za pomocą specjalistycznych urządzeń, w które wyposażona jest stacja diagnostyczna. Pojazd trafia więc na hamownię, gdzie sprawdzana jest skuteczność hamulca nożnego oraz ręcznego.
W dalszej części wykonywana jest kontrola zawieszenia. W przypadku wykrycia poważnych luzów w układzie kierowniczym lub zawieszeniu, które zagrażają bezpieczeństwu podczas jazdy, diagnosta może zabrać dowód rejestracyjny i wraz z uzasadnieniem takiego działania przekazać go do wydziału komunikacji, w którym dokument został wydany.
W związku z ogromnym zanieczyszczeniem powietrza w Polsce, podczas przeglądu sprawdza się również poziom spalin emitowany przez pojazdy. Wszystko po to, aby wyeliminować z dróg samochody, które najbardziej trują środowisko naturalne.