Dobra przyczepność na każdej nawierzchni jest gwarantem bezpiecznej i komfortowej jazdy samochodem. Ogromną rolę w zachowaniu walorów trakcyjnych zapewnia zawieszenie. Bez niego przejazd po dowolnej nierówności byłby niemożliwy. Sprawdzamy, jak działa ten system. Dowiemy się także o nietypowych rozwiązaniach, jak choćby wykorzystaniu hydrauliki lub pneumatyki. Zapraszamy do lektury.
W przypadku poruszania się po normalnej drodze, często niestety wyboistej i dziurawej, rolą zawieszenia jest utrzymywanie kół zawsze dociśniętych do nawierzchni. Gdy pokonamy wybój, nadwozie nie może zbyt długo się bujać, ponieważ zmniejszyłoby to nacisk opony na asfalt i mogłoby doprowadzić do utraty przyczepności. Do perfekcji zostało to opanowane między innymi w BMW x5 E70 Zawieszenie pneumatyczne zastosowane w tym modelu reaguje wyjątkowo szybko na wszystko, co koła spotykają na asfalcie. Mamy w nim też o wiele większy komfort, ponieważ sprężone powietrze lepiej tłumi nierówności niż zwykła sprężyna i amortyzator.
W przypadku poruszania się po bezdrożach rola zawieszenia jest inna, choć równie ważna. Przede wszystkim, niezależnie od ułożenia nadwozia, wszystkie cztery koła muszą być z równą siłą dociśnięte do podłoża. W innym wypadku pojazd łatwo mógłby ugrzęznąć w błocie, a tego podczas jazdy terenowej spotkamy ogromne ilości. W przypadku zawieszenia Jeep Grand Cherokee również zastosowano pneumatykę, która dzięki współpracy z zaawansowaną elektroniką potrafi uratować kierowcę nawet z najgorszej opresji.