Budowa i funkcje silniczka krokowego

Silnik krokowy to niewielkie urządzenie elektryczne będące istotnym elementem osprzętu głównej jednostki napędowej w pojeździe. Dzięki niemu możliwe jest przede wszystkim utrzymywanie stałej prędkości obrotowej. Jeśli chodzi o dokładną lokalizację, to znajduje się on zazwyczaj obok przepustnicy. Działanie omawianego komponentu opiera się w dużej mierze na nieznacznych ruchach odchylających przepustnicę w dwie strony, natomiast jego sterowanie odbywa się elektronicznie z uwzględnieniem liczby impulsów.

Dodatek niepozorny, lecz wyjątkowo pożyteczny

Budowa takiego urządzenia jak silniczek krokowy nie jest zbyt skomplikowana. Składa się on bowiem ze specjalnego rotora, stojana, magnesu trwałego, wirnika w kształcie koła zębatego i uzwojenia. Jednocześnie jest pozbawiony tradycyjnych szczotek oraz innych elementów typowo mechanicznych. Charakteryzuje się przy tym dużą wydajnością i szerokim zastosowaniem. Montowany jest powszechnie w autach, gdzie służy choćby do precyzyjnego sterowania dopływem powietrza na przepustnicy. Skutkuje to perfekcyjnym utrzymaniem odpowiedniej prędkości obrotowej biegu jałowego, dzięki czemu jednostka napędowa nie wykazuje tendencji do przypadkowego gaśnięcia.

Inne ważne funkcje omawianego komponentu to przyspieszanie procesu hamowania i zmiany kierunku (co wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo kierowcy oraz komfort jazdy), a także oszczędzanie paliwa. Dodajmy, że silnik krokowy może być ponadto z powodzeniem stosowany w zaworach automatycznych, wózkach widłowych, drukarkach igłowych, zegarach kwarcowych czy maszynach laserowych.

Zostaw komentarz

5 × 1 =