Jak nie zmarznąć podczas biegania?

 

Ochrona stóp i nóg

Bieganie to forma aktywności, która cieszy się w Polsce coraz większą popularnością. Chociaż najprzyjemniej jest biegać, gdy na zewnątrz panują dodatnie temperatury, trenować można również w chłodne jesienne lub zimowe dni. Żeby jednak uniknąć przeziębienia, trzeba zadbać o odpowiedni ubiór i zabezpieczenie przed zimnem poszczególnych części ciała. Przed wyjściem na zewnątrz na stopy należy wciągnąć skarpetki. Najlepiej, gdyby były stosunkowo długie, aby zakrywały i dogrzewały ścięgna Achillesa.

Specjaliści zalecają, aby unikać grubych wełnianych skarpet. Nie należy również stosować produktów wykonanych z czystej bawełny, które chłoną pot niczym gąbka. Dobrym rozwiązaniem są bawełniane skarpetki z domieszką tworzyw sztucznych, które skutecznie odprowadzą pot na zewnątrz, a dodatkowo ochronią stopę przed bolesnymi odparzeniami.

Kolejnym ważnym elementem chroniącym stopy przed zimnem są buty. W sklepach sportowych znaleźć można wiele rodzajów obuwia przeznaczonego dla biegaczy. Do amatorskiej i rekreacyjnej aktywności nie są jednak potrzebne specjalistyczne modele dedykowane do poszczególnych pór roku. Praktycznie każdy rodzaj obuwia sprawdzi się zarówno w ciepłe, jak i chłodne dni.

Nie należy też unikać tanich butów do biegania, które często niewiele różnią się od swych droższych odpowiedników. Praktycznie wszystkie modele obuwia przeznaczonego dla biegaczy mają podeszwę wykonaną z tworzyw sztucznych, która skutecznie izoluje przed zimnym podłożem, dlatego inwestowanie w drogi sprzęt mija się z celem.

Jeśli chodzi o nogi, najlepiej ochronić je przed zimnem wkładając legginsy. Te elastyczne spodnie wykonane z tworzyw sztucznych znakomicie przylegają do ciała, chroniąc je przed wychłodzeniem. W czasie chłodniejszych dni warto wybrać nieco grubsze modele, a podczas wietrznych i deszczowych dni można założyć na nie dodatkowo cienkie spodnie ortalionowe.

Zabezpieczenie tułowia przed zimnem

Najlepszym sposobem na zabezpieczenie tułowia przed zimnem jest ubieranie się na tzw. cebulkę. W związku z tym, że pierwsza warstwa powinna dobrze przylegać do ciała, warto postawić na odzież termoaktywną.Koszulka z długim rękawem założona na tułów będzie odprowadzać pot na zewnątrz i utrzymywać stałą temperaturę ciała. Należy unikać produktów wykonanych z bawełny, ponieważ materiał ten chłonie wilgoć, przyczyniając się w ten sposób do wychładzania się ciała. Przyda się też specjalna bielizna utrzymująca ciepłotę ciała. Różne produkty o takim przeznaczeniu można znaleźć na https://www.runshop.pl/bielizna-damska-termoaktywna,c66.html.

Drugą warstwę ochronną stanowić może rozpinana bluza. Rozpięcie lub zapięcie zamka błyskawicznego pozwala na regulowanie ciepłoty ciała w czasie treningu. Podczas biegania zimą najlepiej sprawdzają się bluzy polarowe. Uzupełnienie ubioru stanowić może cienka kurtka, chroniąca przed wiatrem i wykonana z materiałów zapewniających oddychalność. Ciekawym i nowoczesnym produktem godnym polecenia są kurtki membranowe. Według specjalistów osoba prawidłowo ubrana na trening po wyjściu na zewnątrz powinna odczuwać lekki chłód. Jeżeli odczuwa ciepło, oznacza to, że jest ubrana nieodpowiednio, co może doprowadzić do przegrzania organizmu, a w efekcie do choroby.

Dłonie, szyja i głowa

Żeby nie zmarznąć w trakcie biegania, trzeba pamiętać także o odpowiednim zabezpieczeniu pozostałych części ciała wrażliwych na zimno. Chodzi tutaj przede wszystkim o głowę. Jesienią można zdecydować się na opaskę chroniącą uszy, lecz zimą warto założyć cienką czapkę. Jeżeli temperatura powietrza spada znacznie poniżej zera, należy sięgnąć po czapkę wykonaną z polaru. Do zabezpieczenia szyi przed zimnym powietrzem najlepiej nada się komin. Obecnie w sprzedaży znaleźć można wiele modeli, dlatego każdy biegacz znajdzie produkt, który będzie spełniał jego oczekiwania.

W czasie dużych mrozów trzeba pomyśleć o zabezpieczeniu skóry twarzy wazeliną lub specjalnym kremem ochronnym chroniącym przed odmrożeniami. Podczas biegania w chłodne dni, warto również pamiętać o zabezpieczaniu dłoni za pomocą rękawiczek. Wysokiej jakości rękawiczki zapewniają ciepło i skutecznie odprowadzają pot, przez co wydatnie poprawiają komfort treningu biegowego.

Zostaw komentarz

9 − 1 =