Wtryskiwacz to element silnika spalinowego, który rozpyla paliwo do komory spalania. To jeden z najważniejszych elementów nowoczesnego silnika, bez którego nie może on działać.
Wtryskiwacz składa się z dyszy, iglicy i gniazda, główki zaworu i korpusu. Jego głównym zadaniem jest mieszanie paliwa z powietrzem przed wprowadzeniem go do komory spalania.
Mieszanka ta jest niezbędna do prawidłowego zapłonu benzyny w celu uzyskania maksymalnej mocy z danej objętości paliwa zużywanego przez silnik spalinowy.
Wtryskiwacze dzielą się na dwa główne typy: wtrysk bezpośredni i wtrysk pośredni. We wtrysku bezpośrednim na każdy cylinder przypada tylko jeden wtryskiwacz (nie ma osobnych wtryskiwaczy dla każdego cylindra), natomiast we wtrysku pośrednim na każdy cylinder przypada kilka wtryskiwaczy (po jednym na każdy zawór dolotowy). Wtrysk pośredni stosowany jest od początku istnienia silników samochodowych, jednak w ostatnim czasie wtrysk bezpośredni zyskał na popularności ze względu na wysoką skuteczność w porównaniu z wtryskiem pośrednim przy niskich prędkościach obrotowych i dużych obciążeniach podczas pracy z silnikami Diesla.
Wyciąganie wtryskiwaczy samochodowych to proces, który obejmuje usunięcie starych wtryskiwaczy z pojazdu i zastąpienie ich nowymi. Najlepiej jest to zrobić przez profesjonalistów, którzy mają doświadczenie w wykonywaniu tego typu pracy, ponieważ wiąże się to z użyciem specjalnych narzędzi i technik.