Dlaczego należy chłodzić olej w silniku wózka widłowego i czemu jest to takie ważne?

Chłodzenie oleju nie jest szeroko rozwiniętą praktyką w motoryzacji, jednak w przypadku maszyn, takich jak wózki widłowe jest koniecznością. Za chwilę przekonamy się dlaczego tak jest, jak funkcjonują układy obniżania temperatury oleju, oraz jakie mogą być ich usterki. Informacje te przydadzą się zarówno operatorom, jak i technikom, którzy pracują przy naprawie wyżej wymienionych pojazdów.

Niski przepływ powietrza

Tradycyjne chłodzenie wodne, choć obecne w wózkach, samodzielnie nie zdałoby egzaminu. Wszystko dlatego, że te pojazdy nie osiągają dużych prędkości, które wymuszałyby silny obieg powietrza przez chłodnicę. Dlatego też montuje się dodatkowe, niezależne chłodzenie oleju silnikowego. Ten o wiele wydajniej oddaje ciepło odebrane z silnika. Chłodnice oleju do maszyn mają wygląd bardzo zbliżony do swoich wodnych odpowiedników. Są zazwyczaj nieco mniejsze, a także współpracują z wentylatorem o niewielkich rozmiarach. To pozwala już jednak wydajnie odbierać temperaturę silnika, nawet gdy pojazd stoi w miejscu.

Specyfikacja techniczna

Układ chłodzenia oleju napędzany jest za pomocą tej samej pompy, która odpowiada za smarowanie silnika. Na wyjściu do chłodnicy znajduje się zawór dławiący, który nie pozwala na zbytnie obniżenie ciśnienia w układzie. Ostudzony olej spływa do miski i w ten sposób obieg się zamyka. W bardziej rozbudowanych maszynach mamy termostat, a także wymiennik ciepła na drodze olej-woda.

Ponieważ prześwit kanałów jest w takim urządzeniu bardzo niewielki, zawsze należy stosować płyny chłodnicze dobrej jakości, jak te: http://sklep.4lift.pl/4037-plyny-chlodnicze-rozowe. Trzeba też regularnie zmieniać olej, ponieważ inaczej zanieczyszczenia niechybnie zatkają zarówno wymiennik, jak i samą chłodnicę olejową.

Zostaw komentarz

5 − 2 =