Ciągle rozwijające się nowe technologie na przestrzeni ostatnich lat pozwoliły na realizację wielu praktycznych rozwiązań. Jednym z nich są bez wątpienia wyświetlacze LED, zwane ekranami LED, ekranami diodowymi czy po prostu telebimami. Można je wykorzystać właściwie na każdej przestrzeni, także nieregularnej. Czym tak naprawdę są te ekrany i dlaczego warto się nimi zainteresować?
Ekrany LED to nowoczesne produkty, bardzo uniwersalne. Nazwa “LED” to skrót od angielskiego terminu „light-emitting diode”. Urządzenia tego typu są zbudowane z diod elektroluminescencyjnych (potocznie zwanych świecącymi), czyli półprzewodnikowych przyrządów optoelektronicznych. W jednym emiterze używa się diod w trzech różnych kolorach (czerwony, zielony, niebieski), które tworzą piksel. Różne kombinacje tych barw pozwalają uzyskiwać tysiące kolorów, również biały.
Wyświetlacze LED-owe dzieli się na dyskretne (przewlekane), w których nóżki diod lutowane są po drugiej stronie płytki, oraz wyświetlacze SMD montowane powierzchniowo (nóżki diod nie przechodzą na drugą stronę płytki). Pierwsze rozwiązanie jest rzadziej stosowane i najczęściej dotyczy ekranów używanych w projektach zewnętrznych. Ekrany SMD to przede wszystkim produkty stosowane we wnętrzach budynków, głównie ze względu na mniejszą jasność.
Wyświetlacze LED-owe dostępne są w wielu wariantach. Warto zorientować się, jakie parametry tych sprzętów są istotne, by zaopatrzyć się w odpowiedni produkt. Najważniejsza w przypadku ekranów LED jest ich rozdzielczość, czyli gęstość rozstawienia diod. Powinny być tak ulokowane, żeby treść wyświetlana na ekranie była czytelna dla odbiorcy. Jeśli na ekran patrzy się z daleka, wystarczy mniejsze zagęszczenie diod. Jeśli natomiast na ekran patrzy się z bliska, jak w przypadku ekranów komputerowych, wówczas diod potrzeba znacznie więcej.
Należy także zwrócić uwagę na parametr „pixel pitch”, czyli rozstaw pikseli. To odległość między środkami sąsiadujących ze sobą pikseli mierzona w milimetrach. Im jest mniejsza, tym ekran wyświetla obrazy w lepszej jakości. Jednak parametr ten powinien być dobrany optymalnie. Wyświetlacze o małym „pixel pitch” to wyroby do wnętrz, np. do domu, natomiast te o większym rozstawie pikseli sprawdzą się np. jako banery reklamowe zewnętrzne. Ich duży wybór można znaleźć na https://meon.pl/.
Bez wątpienia ekrany typu LED mają wiele zalet. Przede wszystkim wyróżniają się uniwersalnością: nadają się zarówno do wnętrz, jak i do użytku zewnętrznego. Ponadto, realizowane są w różnych rozmiarach. W czytelny sposób przedstawiają konkretną treść, charakteryzują się także łatwością obsługi. Doskonale przyciągają uwagę odbiorców, więc są szeroko wykorzystywane w marketingu.
Reklamy z telebimów zawsze są lepiej zapamiętywane przez odbiorców, niż np. informacje przekazywane na ulotkach. W telebimach LED można zastosować nie tylko obraz, ale i dźwięk, więc możliwości jest naprawdę wiele. Przekaz dodatkowo da się urozmaicić np. elementami 3D. Ekrany te są energooszczędne i pozwalają na emisję treści nawet w dni słoneczne czy podczas niesprzyjającej pogody.
Trudno dziś wyobrazić sobie centrum miasta bez reklam w postaci ruchomych obrazów. Telebimy LED stały się wręcz nieodłącznym elementem miejskiego krajobrazu. Jednak ekrany typu LED wykorzystuje się nie tylko do promocji konkretnych usług czy towarów. Wyświetlacze tego typu są również używane na wszelkiego typu imprezach masowych, np. koncertach, gdzie służą przekazywaniu obrazów ze sceny. Można je także dostrzec na miejskich piknikach, pielgrzymkach, festiwalach, turniejach sportowych.
Ekrany diodowe często pełnią też rolę banerów informacyjnych na bandach sportowych, np. podczas meczów piłki nożnej. Nie ma także problemu, aby ekran LED umieścić w podłodze, co daje dodatkowe efekty wizualne podczas wystaw czy pokazów. Wyświetlacze LED sprawdzą się w trakcie targów czy innych eventów typowo biznesowych. Ultralekkie modele można także montować na przyczepach samochodów.