Łożysko igiełkowe wdłużne, kulkowe jednorzędowe, dwurzędowe i wielorzędowe, czy też stożkowe – to tylko niektóre rodzaje łożysk wykorzystywanych przez przemysł motoryzacyjny. Które spośród nich stosuje się najczęściej? Jakie są ich cechy charakterystyczne? Odpowiedzi na te pytania postaramy się udzielić w dalszej części naszego artykułu.
Układ napędowy montowany we współczesnych modelach aut jest niejednokrotnie bardzo skomplikowany. To właśnie w nim zwykle wykorzystywana jest także największa ilość łożysk tocznych. Spośród podukładów, w których elementów tych znaleźć można najwięcej, należy wymienić skrzynię biegów, alternator, rozrząd, wałek główny, czy też korbowody. Oczywiście, nie każdy rodzaj łożysk jest równie powszechnie stosowany, co w głównej mierze wynika z ograniczeń ich konstrukcji.
Elementy toczne zaliczane są do części eksploatacyjnych. Co jednak może ulec uszkodzeniu w powszechnie wykorzystywanym mechanizmie, takim łożysku kulkowe dwurzędowe? Tak więc w wyniku nieprawidłowej eksploatacji lub braku regularnych serwisów najczęściej zniszczeniu ulegają uszczelki chroniące wnętrze elementu tocznego oraz same kulki. Zazwyczaj prowadzi to do pojawienia się luzów, które mogą się w różnoraki sposób objawiać w zależności od lokalizacji uszkodzonej części. Dla przykładu uszkodzone łożyska w układzie kierowniczym mogą prowadzić do znoszenia pojazdu na jedną ze stron oraz trudności w wykonywaniu ruchów kierownicą podczas manewrowania przy małych prędkościach.