Sprawne funkcjonowanie sklepu spożywczego to przede wszystkim dobra organizacja pracy. Wiele miejsc, pomimo bardzo dobrego zagospodarowania przestrzeni i odpowiednio przeszkolonej obsługi nadal boryka się jednak z problemem kolejek przy kasach i długim czasem obsługi. Nie zawsze wynika to z samej sprawności kasjera, co z tego, jak zorganizowana jest jego praca. Wiele, wydawałoby się skutecznych, rozwiązań znacznie spowalnia obsługę. Jeśli ten problem dotyczy naszego sklepu, powinniśmy rozważyć nie tylko modernizację stanowisk kasowych i zaopatrzenie ich w taśmy transportowe oraz skanery wagowe. Zwróćmy uwagę na to, jaki system ważenia produktów stosujemy.
Warto pamiętać, że usprawnienie procedur i systemu, w jakim pracujemy, jest korzystne nie tylko dla naszych pracowników. Wplyw na efektywność pracy przekłada się także bezpośrednio na ponoszone koszty. Pamiętajmy, że sprawna obsługa to zadowolony klient, a zadowolony klient zawsze do nas wróci. Jeśli chcemy więc zoptymalizować czas obsługi w naszym sklepie, zacznijmy od rozmowy z pracownikami. To właśnie oni wskażą nam bez mrugnięcia okiem wszystko to, co utrudnia im codzienną pracę.
Doświadczenia pokazują, że najczęściej największym problemem jest system ważenia towarów: im większy asortyment warzywniaka, w postaci bakalii, słodyczy, czy innych suchych produktów na wagę – tym więcej kodów do odnalezienia lub zapamiętania przez kasjera. Zdecydowanie warto zastanowić się nad wprowadzeniem do naszego sklepu rozwiązania, jakim są wagi etykietujące. Eliminują one konieczność zapamiętywania lub spisywania setek kodów wagowych, przez co usprawniają znacznie nie tylko obsługę, ale także proces szkolenia i wdrażania nowych pracowników. Taki system jest także sporym ułatwieniem, jeśli zdecydujemy się w przyszłości na wprowadzenie do naszego sklepu kas samoobsługowych.