Podstawową różnicą między nimi jest to, że silniki w starszym stylu (jak np. motocykl MZ ETZ 250) były chłodzone powietrzem, podczas gdy nowsze mają systemy chłodzenia cieczą. Oznacza to, że motocykle w starym stylu mają dużo więcej problemów z odprowadzaniem ciepła, ponieważ nie mają skutecznego sposobu na pozbycie się nadmiaru ciepła, co z czasem może powodować poważne problemy z silnikiem. Nowsze motocykle mają również lepszą wydajność paliwową i działają czyściej niż ich starsze odpowiedniki.
Gaźniki w starszych motocyklach były wykonane z metalu, podczas gdy nowsze są plastikowe lub gumowe. Dzięki temu są one bardziej trwałe i mniej prawdopodobne, że będą przeciekać lub psuć się z czasem niż starsze modele, co sprawiło, że stały się popularne wśród motocyklistów, którzy chcieli czegoś niezawodnego, ale nie chcieli wydawać zbyt wiele pieniędzy na koszty utrzymania.
Skrzynia biegów w starszych konstrukcjach była manualna, natomiast nowsze mają opcje automatycznej skrzyni biegów, które pozwalają użytkownikom na ręczną zmianę biegów lub pozwalają komputerowi robić to wszystko za nich automatycznie w zależności od warunków jazdy i tego, jak szybko jedziesz w danym momencie.